Controversiële film over een man die vrouwen vermoordt terwijl hij hun gezichtsuitdrukkingen filmt. Thuis dompelt hij zich opnieuw onder in de beelden. Een baanbrekende en provocerende studie over voyeurisme.
Michael Powell en Emeric Pressburger werkten lange tijd samen en creëerden tijdloze producties zoals Black Narcissus (1947) en The Red Shoes (1948). Echter, Powell viel tijdelijk uit de gunst van het publiek en de filmindustrie toen zijn provocatieve film Peeping Tom in 1960 werd uitgebracht.
Vandaag wordt de film beschouwd als een cultfilm en gezien als een van de beste Britse films ooit en een voorbeeld van de psychoanalytische filmtheorie. In 1960 was het nog ongehoord om het subjectieve perspectief van een moordenaar als basis te gebruiken voor een horrorfilm. De camera als een ongebruikelijk moordwapen is een dimensie waarin Powell naar zichzelf verwijst en biedt ons een angstaanjagende inkijk in het brein van een voyeuristische regisseur-seriemoordenaar.
De film wordt ingeleid door Kobe Keymeulen, in samenwerking met Pelliculot.
Lumière Cinema bv
Sint-Jakobsstraat 36
B-8000 Brugge
BTW: BE0460 634 489
info@lumiere-brugge.be
Tel: +32 50 34 34 65 (tussen 14u en 22u)